Kupittaa – Turku -ratahanke, rakentamisen koordinointi ja yhteensovitus

  • Toteutusajankohta: 2022-jatkuu
  • Hankkeen rakennuttaja: Väylävirasto
  • Asiakas: Ramboll Finland Oy
  • Sijainti: Turku
  • Toimeksiannon tyyppi: Asiantuntijatehtävät 

Hankkeen kuvaus

  • Hankkeessa rakennettiin uusi kaksoisraide Kupittaan ja Turun välille. Kaksoisraiteen osuudella on kolme siltaa, joilla rata ylittää Uraputken, Helsinginkadun ja Aurajoen. Kaksoisraiteen rakentamisen ajan Helsingin suunnan junat päättivät kulkunsa Kupittaalle, seis-levyt olivat käytössä 15.8.2022-15.12.2024.
  • Turun aseman seutu uudistettiin, vanhat raiteet ja laiturit käytännössä purettiin kokonaan ja laiturit rakennettiin uudelle sijainnille Logomon ja Aninkaisten siltojen väliin. Lisäksi tavararaiteita jatkettiin sekä itään että länteen. Työn aikana autonlastausraide siirrettiin tilapäisesti Logomon puolelle, jonne rakennettiin myös tilapäinen matkustajalaituri. Tilapäisjärjestelyt olivat käytössä 5.8.2024 saakka, kunnes uudet laiturit 1-2 tulivat käyttöön. Kaksoisraiteen avauduttua otetaan käyttöön laituri 3, jonka jälkeen rakentaminen jatkuu laitureiden 4-6 rakentamisella.
  • Henkilö- ja tavararatapihojen välillä on Koulukadun silta, joka osaltaan rytmitti rakentamista niin, että vain puolet sillasta oli käytössä rakentamisen aikana, sillan ylitykseen oli käytössä kaksi raidetta, joissa jouduttiin myös käyttämään tilapäistä geometriaa.
  • Tavararatapihan pohjoispuolen raiteet rakennettiin uusille sijainneilla. Tavaran puolelle siirtyivät niin varikon kuin radanpidon tarvitsemat raiteet tankkauspisteineen. Myös VAK-säilytysraiteet otetaan töiden valmistuttua käyttöön tavararatapihan puolella.

Arkoksen tehtävät

  • laatia ja ylläpitää hankkeella ajantasaista työvaihesuunnitelmaa
  • urakoiden tekninen yhteensovittaminen huomioiden eri tekniikat yhdessä urakoitsijoiden kanssa
  • yhteydenpito sidosryhmiin